Bardzo często uczniowie i uczennice śpiewając piosenkę zmieniają swoje brzmienie. Nazywamy to włączaniem trybu „teraz śpiewam” więc muszę zmienić, uatrakcyjnić mój głos. Zapominają często o tym, że śpiewanie to po prostu przedłużenie naszej mowy, więc nie potrzebujemy przycisku „TERAZ ŚPIEWAM”.

Nasz głos jest piękny i melodyjny nawet wtedy kiedy mówimy, więc istotnym jest dla nas proces polubienia swojego głosu już na poziomie mowy.

Pracując z uczniem/uczennicą nad piosenką bardzo często prosimy o to, żeby po prostu mówił/a tekst piosenki do podkładu, zachowując jej rytm, ale nie śpiewając melodii. Jest to po prostu recytacja tekstu i skupienie się na jego znaczeniu.

W kolejnym etapie prosimy ucznia/uczennicę, żeby powiedział/a tekst piosenki, ale już z melodią. Nadal skupiamy się nad użyciem naszego głosu w taki sam sposób, w jaki używamy go podczas mówienia.

Bardzo często efektem tego ćwiczenia jest uzyskanie dużo większej swobody wydobywanych dźwięków przy zachowaniu naszego naturalnego brzmienia.
Staramy się uświadomić uczniom i uczennicom, że to właśnie ten głos jest jego/jej unikalnym głosem, którym nie próbuje naśladować innych wokalistów/ek i to właśnie ta naturalność sprawia, że ich brzmienie jest wyjątkowe. Właśnie dlatego, że jest tylko ich.

Cały proces nazywam żartobliwie amputacją przycisku „TERAZ ŚPIEWAM”. Jego efektem jest uzyskanie większej swobody podczas śpiewu. Dokładnie takiej, jaką mamy podczas rozmowy z drugim człowiekiem.

Wpadnij na nasze zajęcia, żeby popracować nad swoim głosem! Wypełnij formularz [TU].